חיסונים לכלבים בחיפה

חיסוני הכלבים מהווים גורם חשוב בהגנת הכלב מפני מחלות מסוכנות שחלקן אף יכול להיות קטלני.

מהו חיסון?

החיסון נועד להכין את המערכת החיסונית של הכלב (מערכת ההגנה) בפני פלישה של גורם מחולל מחלה לגוף. החיסון מכיל "אנטיגן", חלבון המחקה את ה"פולש"  (נגיף/חיידק)שגורם למחלה ומגרה את המערכת החיסונית להגיב כאילו היא נדבקה ולייצר נוגדנים. נוגדנים אלו נשמרים בגוף כ"זיכרון חיסוני", כך שבפועל הגוף "זוכר את המחלה ". במידה  ובעתיד הגוף ייתקל באותו פולש, המערכת החיסונית תדע לייצר במהירות נוגדנים על סמך המידע הטבוע במערכת החיסונית ולהילחם במהירות במחלה וע"י כך למנוע הופעת סימנים חריפים בהרבה.

בצורה זו מערכת החיסון נחשפת למחלה האמיתית, מזהה אותה, ומכינה את עצמה להילחם בה(  או לפחות להפחית את תופעות הלוואי הנגרמות מהמחלה) לכשתיתקל בה בזמן אמת.

חשוב לציין כי החיסון המוזרק לא יגרום למחלה פעילה. כאמור, המאמץ המרכזי בהתמודדות עם מחלות מדבקות מתמקד במניעה.

החיסונים נחלקים לשתי קטגוריות :"חיסוני ליבה /core vaccines,  (חיסון משושה וחיסון כלבת), "וחיסונים בהתאם להערכת סיכון" (שעלת מכלאות, תולעת הפארק).

בשנה הראשונה לחייו של הכלב, הגור יחוסן בחיסון משושה. התרכיב מכיל חיסון כנגד שש המחלות המסוכנות והנפוצות ביותר. החיסון הראשון  ניתן מגיל 6 שבועות ואילך, וניתן 3 פעמים במרווחים של חודש מחיסון לחיסון. סדרה זו של חיסונים מאפשרת לגור לבנות את החיסוניות בגופו, ורק לאחר מתן  כל שלושת החיסונים  ייחשב הגור כמחוסן.  בהמשך חייו, אחת לשנה, יקבל הכלב חיסון "דחף"  של חיסון המשושה המשמש כ"ריענון" למערכת החיסונית ועוזר לה לשמור על מוכנות במקרה ואחת ממחלות אלו תנסה "לפלוש " לגוף.

תרכיב המשושה מכיל הגנה כנגד המחלות הבאות : פרוו, כלכלבת, דלקת כבד נגיפית, פארא-אינפלואנזה ו2 זנים של חיידק העכברת . מחלות אלו נגרמות ע"י מגע עם הפרשות (צואה, שתן, רוק) מכלב נגוע ורובן הגדול קטלניות מאוד.

חשוב לציין כי עד להשלמת הסדרה הראשונית של חיסון המשושה יש לנהוג במשנה זהירות ולהימנע ממגע עם צואה ושתן של כלבים אחרים היכולים היכולים להעביר את המחלות. ממולץ מאוד לא להתרחק מהסביבה המאוד קרובה של הבית (10-20 מטר) ולהוציא את הגור רק על משטחי בטון/אספלט  עליהם ניתן לראות שאין צואה/הפרשות של כלבים אחרים שיכולים להעביר את המחלה.  חשוב לציין כי השרידות של הווירוסים הללו על משטחים אחרים ( קרקע/דשא) ארוכה מאוד ויכולה להוות מוקד זיהומי מסוכן לגור הצעיר. המחמירים ביננוי ימליצו לא להוציא את הגור מהבית עד להשלמת  הפרוטוקול החיסוני,

חיסון כלבת – ע"פ חוק הכלבת במדינת ישראל חובה על כל בעל כלב לחסנו כנגד מחלת הכלבת.

הכלבת הינה מחלה נגיפית (וויראלית) הפוגעת ביונקים ויכולה להיות מועברת לבני אדם . המחלה מועברת באמצעות נשיכה , כשרוק של בע"ח נגוע במחלה חודר את השכבה החיצונית של הגוף ( העור ) ומחדיר את הווירוס אל הרקמה.  בישראל המחלה נפוצה בחיות בר (בעיקר תנים ושועלים אבל לא רק) אולם בשנים בהאחרונות דווחו מספר מקרי הדבקה של כלבים שכנראה נדבקו לאחר שבאו במגע עם חיות בר. תקופת הדגירה (מרגע ההדבקה עד לרגע הופעת הסימנים הקלינים) של המחלה יכולה לנוע בין 10 ימים למספר חודשים (ולכן חובת ההסגרה של כלב שנשך – בכדי לצפות האם הכלב מפתח את סימני המחלה).

שעלת מכלאות – מחלת נשימה מדבקת מאוד הנגרמת ממספר פתוגנים ( מחוללי מחלה) כשהנפוץ והעיקרי בהם הוא חיידק בשם בורדטלה.

למידע נוסף לחצו על הלינק למאמר >>> שעלת מכלאות.

" תולעת הפארק" (ספירוצרקוזיס) –

ספירוצרקוזיס הינה מחלה קטלנית הנגרמת ע"י התולעת ספירוצרקה לופי ((spirocerca lupi. התולעת התגלתה לראשונה בישראל באזור הפארק הלאומי ברמת גן (ובאזור פארק הירקון ) ומכאן נגזר שמה , ולא בשל העובדה כי ניתן להידבק במחלה בפארקים בלבד….

כיום התולעת נפוצה בכל הארץ לא רק באזור המרכז. ההידבקות במחלה נעשה ע"י אכילת צואה של כלב נגוע המכילה את ביצי התולעת, או ע"י אכילת חיפושית זבל המשמשת כפונדקאי ביניים עבור התולעת.

מניעת המחלה מתבצע  ע"י טיפול תקופתי בחומר הקוטל  את תולעי הספירוצרקה. הטיפול ניתן בזריקה כל חודשיים. יש להדגיש כי אין מדובר בחיסון!!!!. לזריקה אין יכולת הגנה עתידית . החומר קוטל את התולעים ומשמיד אותן רק במידה והן קיימות בגוף הכלב. כלב יכול להידבק במחלה כבר ימים ספורים לאחר הזריקה, ולכן ישנה חשיבות מכרעת  בהתמדה במתן הזריקות במועדן.

ד"ר דורון הראל DVM, DABVP – וטרינר בחיפה, מומחה ברפואת כלבים וחתולים מטעם הבורד האמריקאי לוטרינרים

חיסונים בכלבים