שעלת מכלאות בכלבים (Canine Infectious Respiratory Disease Complex)

שעלת מכלאות היא מחלת נשימה מדבקת מאוד המועברת בין כלבים בלבד. כלבים נדבקים במחלה בדר"כ במקומות בהן מתאספים מספר רב של כלבים (גינות כלבים, פנסיונים לכלבים, קבוצות אילוף משותפות , תחרויות יופי).

כלבים מפיצים את המחלה  באמצעות מגע ישיר (מגע של אף לאף), משטחים נגועים (קערות שתייה/אוכל)  והדבקה טיפתית: כאשר כלב חולה משתעל או מתעטש, נפלטות ממערכת הנשימה שלו טיפות הנושאות את מחולל המחלה. כשטיפות אלו נשאפות ובאות במגע עם רקמה רירית חשופה של כלב אחר, כמו האף, או הפה, הן עלולות להדביק אותו. (איך לא ייצרו עדיין מסכות פנים לכלבים???? )

למרות שברוב המקרים שעלת מכלאות בכלבים  נגרמת ע"י חיידק בשם בורדטלה ברונכוספטיקה (Bordatella Bronchoseptica), ישנם פתוגים אחרים (בעיקר וירוסים )כגון

Canine Adeno Virus, Canine Respiratory Corona Virus, Parainfluenza virus היכולים לגרום למחלה. חשוב לציין כי וירוס הקורנה הנשימתי בכלבים לא מדבק לבני אדם!!!!

תקופת הדגירה של המחלה (מרגע ההדבקה ועד להופעת הסימנים הקליניים) לרוב אורכת כשבוע עד 10 ימים.

מהם הסימנים לשעלת מכלאות בכלבים ?

במידה והכלב שלכם חלה בשעלת מכלאות נבחין בסימן אחד או יותר מהסימנים הבאים

• שיעול  "צורם"-  שיעול יבש  וצורם אשר נשמע ע"י רוב האנשים "כנסיונות הקאה בשל גוף זר התקוע בגרון של הכלב" , לעיתים בסוף השיעול תבוא גם פליטה לבנה /צהובה.
  • התעטשיות
  • הפרשה שקופה / נזלת מוגלתית מהאף
  • עייפות
  • ירידה בתאבון
  • לעיתים חום

ברוב המקרים המחלה קלה והכלב ממשיך להתנהג כרגיל.

למרות ששעלת מכלאות היא מחלה הניתנת לטיפול ויכולה להתבטא כמופע קל, ישנן מחלות חמורות  אחרות היכולות להתבטא באותה צורה (כלבלבת, אינפלואנזה- שפעת כלבים, ברונכיטיס, קריסת קנה הנשימה, מחלת לב) ולכן יש להייועץ עם וטרינר בחיפה, ד"ר דורון הראל, מומחה ברפואת כלבים וחתולים עם הופעת שיעול בכלבכם.

כיצד נאבחן שעלת מכלאות בכלבים ?

אבחון המחלה מבוסס בעיקרו על המופע הקליני (שיעול צורם ) לצד הסטוריה של שהות בפנסיון,  ביקור בתערוכת כלבים,קבוצת אילוף משותפת או חשיפה למגע עם כלבים חולים וכו'.

בבדיקה גופנית המבוצעת ע"י הוטרינר הממצא הבולט ביותר הוא רגישות למגע בלחיצה על קנה הנשימה העליון המלווה בשיעול צורם. לעיתים  המחלה מלווה בהפרשות עיניים וקשרי לימפה תת ליסתיים מוגדלים.

לרוב בדיקות המעבדה,וצילומי הרנטגן  המבוצעים נועדו לשלול תהליכים פתולוגים אחרים ולרוב  הממצאים יהיו תקינים, למעט במופע הקשה של המחלה המתבטא כדלקת ריאות.

איך מטפלים בשעלת מכלאות בכלבים ?

מקרים קלים מטופלים בעזרת אנטיביוטיקה (על מנת למנוע זיהומים מישניים) ומנוחה. בנוסף, ניתנות גם תרופות נוגדות שיעול בכדי להקל את הסימנים הקלינים .

טיפול בעזרת מכשירי אינהלציה (מכשיר המייצר ענן אדים שמכיל את התרופה המאפשר  שאיפה של האדים המכילים את התרופה והגעתה ישירות לריאות) מתואר בספרות אולם ברוב המקרים אין בו צורך.

ברוב המקרים המופע הקל של המחלה ניתן לטיפול בצורה שמרנית. אולם, בגורים צעירים עד גיל חצי שנה, להם מערכת חיסון ירודה מופע המחלה יכול להיות חריף יותר (דלקת ריאות) ומצריך טיפול אינטנסיבי יותר.

האם קיים חיסון לשעלת מכלאות בכלבים ?

כיום, קיים חיסון לחיידק הבורדטלה בכלבים (הגורם הנפוץ ביותר לשעלת מכלאות בכלבים , אולם לא היחיד). החיסון ניתן כטיפות אף המטופטפות לתוך אפו של הכלב. וע"פ דיווחי הייצרן מייצר חיסוניות בתוך 3-10 ימים ממתן החיסון.

כלבים אשר חשופים לכלבים אחרים ולקבוצות גדולות של כלבים בצורה תדירה (פנסיוני כלבים, קבוצות אילוף משותפות, תחרויות יופי, תחרויות אג'יליטי-Agility ) הם חלק מקבוצת סיכון, וחיסון בכלבים אלו יכול להועיל.

חשוב לציין, כפי שצויין קודם, המחלה לעיתים נגרמת ממספר פתוגנים ,ולכן לא תמיד החיסון ימנע את התפתחות המחלה.

אחריות חברתית!!!, בדיוק כפי שנהוג בימים אלו, בה חלה חובת בידוד על כל אדם החשוד כנגוע בוירוס הקורנה, כך גם בידוד כלב החולה בשעלת מכלאות מכלבים אחרים ימנע את הדבקתם.  בניגוד לבני אדם שההמלצה היא לא לצאת מהבית , כלבים חולים יכולים לצאת ולטייל בצורה חופשית אולם לא לבוא במגע עם כלבים אחרים בכדי למנוע את הדבקתם.

לסיכום …

במידה והכלב החל להשתעל , צרו קשר עם וטרינר לקבלת ייעוץ להמשך איבחון וטיפול.

ד"ר דורון הראל DVM, DABVP

מומחה ברפואת כלבים וחתולים מטעם הבורד האמריקאי לוטרינרים